بزرگترین وبلاگ ارتشهای جهان

بزرگترین وبلاگ ارتشهای جهان

بزرگترین وبلاگ ارتشهای جهان

بزرگترین وبلاگ ارتشهای جهان

شهاب ۳

شهاب ? نسلی از موشک های قدرتمند دفاعی جمهوری اسلامی ایران می باشد. در سال ???? ایران ساخت موشکی بالستیک با نام شهاب-? را به صورت بین‌المللی اعلان نموده بود. این موشک میان‌برد علاوه بر توانایی هدف قرار دادن کشورهای منطقه امکان ارتقاء به موشک حامل ماهواره را نیز داشت.

این روند در سال ???? با طراحی شهاب-? که تنها با هدف پرتاب ماهواره است ادامه ‌یافت و در حال حاضر کار بر روی مدل‌های ? و ? شهاب در حال انجام است.

اولین آزمایش موشک شهاب-? با سیستم‌های ناوبری خاص، در سال ???? با موفقیت اعلام شد و ایران دستیابی به فناوری ساخت حامل ماهواره را به جهان اعلام ‌کرد. موشک شهاب? یک موشک کوتاه برد بالسیتیک (MRBM) است که در ابتدای آزمایش‌ها، بردی معادل ???? کیلومترداشت. ولی با تلاش روزافزون مهندسان کشورمان، موشک شهاب? بهینه شده و برد آن به ????کیلومتر رسید. آزمایش‌های موشک شهاب? از سال ???? تا ???? ادامه داشت و سرانجام در تیرماه سال ???? رسماً به آمار موشک‌های ایرانی اضافه شد موشک شهاب? قادر به حمل انواع کلاهک‌های اتمی و غیراتمی است که از سوخت مایع برای تهیه نیروی پیشران استفاده می‌کند. طول این موشک در حدود ??متر و قطر آن ??/?متر است وزن خشک شهاب?، ????کیلوگرم است و قادر به حمل یک کلاهک ??? تا ???? کیلوگرمی است. یکی از نکات جالب توجه موشک مذکور، دقت هدف‌یابی و رهگیری است که با کمترین میزان خطا، هدف را منهدم می‌کند. هنگامی که ایران، شهاب?را آزمایش کرد، کارشناسان نظامی اروپایی و آمریکایی در مقالات متعددی با اشاره به تقلید طراحان ایرانی از موشک‌های اسکاد- بی (Scud- B) روسی یا «نودونگ» کره‌ای، قصد زیر سوال بردن این توانایی بومی ایرانی را داشتند ولی چندی پس از شهاب?، ایران شروع به تحقیق و ساخت پروژه شهاب? کرد. هنوز اطلاعات کامل و دقیق از توانایی و یا عملکرد موشک شهاب? دردسترس نیست، ولی احتمال می‌رود که شهاب? در واقع مدل جدید و پیشرفته شهاب? است. موتور موشک شهاب?، ?????کیلوگرم نیرو ((Thrust تولید می‌کند که برای طی مسافت ????کیلومتر کافی است. اگر بخواهند برد آن بیشتر شود، از کلاهک‌های کم‌ وزن‌تر استفاده می‌کنند و به همین دلیل، وزن کلاهک‌های از ??? تا ????کیلوگرم متفاوت است موشک شهاب? برای اولین بار در میدان آزادی و در هفته دفاع مقدس سال ???? به نمایش عموم گذاشته شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد